Viktväktarna vs Äta lagom

Igårkväll funderade jag på fenomenet "banta" med Viktväktarna. När jag gick med i viktväktarna hade jag givetvis som mål att gå ner i vikt. Men ändå - så mycket mat (observera; bra mat) och så lite skit har jag nog inte ätit på flera år. Efter veckor med denna kost mådde jag oerhört bra. Kände mig gladare, positivare (psykiskt) samtidigt som jag gick ner i vikt.

Denna sommar har jag inte alls hållit mig till kosten och har därav lagt på mig ca 3 av de 7 kilon jag gick ner innan sommaren.

Men nu till saken. Att jag skäms ofta när jag pratar om Viktväktarna och reaktionerna (även från mig själv) är att Du Bantar. Nej just ja, du ska inte ha något fika, du Bantar. Men ändå. Denna vecka åt jag någorlunda "viktväktaraktigt" mån-ons. Så igår av nån anledning tänkte jag att "Nej nu skiter jag i viktväktarna". Det är ju patetiskt att betala för att äta på ett sätt man redan vet hur det funkar. Och i helgen diskuterade jag med en tjej om typ att hellre äta tallriksmodellen, att det är det som funkar i längden.
MEN det är ju det det INTE gör för mig. För i mitt huvud existerar inte orden lagom. Att äta "vad jag vill men i måttliga mängder" existerar inte. För vad jag vill = inget som har med mat att göra överhvudtaget.

Detta åt jag på en hel dag i onsdags (Viktväktarstyle);

Frukost: Yoghurt, keso och en kiwi.
Mellanmål i skolan: Kaffe med mjölk.
Lunch: Hemmagjord Chili con carne med ris och grönsallad.
Mellanmål: 1 banan
Middag: kokt potatis, kassler med kokta grönsaker (broccoli, morötter, blomkål)
Kvällsmål: Smoothie (Naturell yoghurt, banan, bär, kiwi)

Detta åt jag igår. Observera nu att när jag släpper tvånget att jag ska äta enl ex viktväktarna, då "lyxar" jag i att slippa äta något som har med mat att göra alls.

Frukost: --- (Näe, lyxdag ju, I hate breakfast!)
Lunch: Skulle äta matlådan med kokt potatis å kassler, åt mindre än en tredjedel slängde resten trots att jag var hungrig.
Mellanmål: Typ 1/4 bullängd.
Middag: Orka!
Kvällsmål: (Skakade av hunger) ½ tårtbit brieost, ½ förpackning cantadou-ost på sammanlagt 1 förpackning salta kex.

Det var dessa menyer jag funderade över igår. För första gången såg jag klart i mitt huvud vilket sätt som är det störda. För detta är ingen engångsgrej. Jag kan låta bli att äta mat i flera dagar. Den dagen jag började på viktväktarna i våras hade jag ätit inget till frukost och 400 gram karamellkungen till lunch och planerade inför en chipsmiddag.

Så vad är felet med Viktväktarna? Jag äter (först och främst) överhuvudtaget, jag äter bra mat, jag äter större mängder än vad jag gör om jag bara ska ögonmåtta (eftersom jag väger med Viktväktarna), jag planerar ex frukost lunch middag och mellanmål så jag känner mig lite tvungen att äta. Det var förmodligen detta som fick mig att må bra.Dessutom får jag äta allt. När jag var "inne" i min bästa viktväktarperiod så åt jag även godis, fast aldrig så det översteg pointsen. Så här har jag svårt att hitta nackdelar med Viktväktarna.

Jag är väl knäpp men att äta "lagom" går inte för mig. Det slutar alltid i ingen mat och extrem frossa i andra godsaker.
Och när jag skrivit upp här ovan vad jag åt i förregår och sen igår ser jag ju tydligt vilket sätt som vekrar mest "ätstörningsaktigt" och absolut vad som handlar mest om fixering! Om jag släpper alla tänkar om att "banta med viktväktarna". Då kommer jag äta ungefär som gårdagens meny tills ... jag vet inte när...

Detta får iaf mig att känna att jag nog ska börja gå på möten. Nån gång snart igen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0