Så jäkla ledsen blir jag!

Loka har blivit (förmodligen) obotligt skotträdd nu. Idag efter jobbet har varit den första dagen hon varit lugn och glad när hon kommit hem. Hon har varit ungefär som vanligt. Jag blev SÅ glad. Hon åt mat utan att spy upp den, hon skakade inte. Hon snodde strumpor i tvättkorgen som hon slängde runt i lägenheten precis som vanligt och hämtade Buster (hennes lekhund) från en kartong i garderoben.

Sambo och jag bestämde oss för att gå en lååååååååång härlig promenad efter middagen. Eftersom det var första bra dagen sen dessa raketer och smällare i måndags så tänkte vi att hon för en gång skull kunde få njuta av prommisen och sen bara sova jävligt gott inatt.

Efter 10 minuters promenad sa vi till varandra att "Fan vad skönt att hon är lugn, nosar, viftar på svansen och är glad". Så gick vi över en bro. Direkt när vi kommit över så skjuts tre raketer upp i luften (typ 15 åringar som står å skjuter). INte mot oss och på ett fält (så det gör ju inget fel så.... förutom den ringa åldern). Loka får PANIK (hon har aldrig varit så innan) Hon slänger sig iväg och försöker rymma från oss. Jag höll på att falla omkull när hon sprang. Hon ville ut på E4an ner till bilarna (jag tror hon känner sig trygg i bil)..

Efter det gick vi ändå ganska länge för att inte visa henne att så fort man blir rädd springer man hem. HOn lugnade ner sig något men hon drog hårt så både jag o Sambo fick ont i händerna efter att turats om att hålla henne. Alla som har hund förstår hur en rädd hund kan låta när de drar i kopplet och andas. Låter verkligen hemskt.

Nu är hon som ett plåster på mig. Följer efter mig var jag än går. Flåsar snabbt snabbt, rapar (för hon sväljer väl så jäkla mycket luft), går och drickar massa massa vatten (onaturligt mycket). Ska till o med följa in mig på toan. Så jobbigt när man ser hur det droppar massa dreggel från tungan för hon flåsar så mkt..Hela Loka vibrerar och hon kan inte heller slappna av inomhus nu! Jag blir GALEN

Jag blir så arg att jag hela hennes liv har försökt skona henne från att vara extremt skotträdd (innan har hon blivit lite stressad men aldrig försökt sticka eller så. Man har mest sett att öronen dragits bak osv..)
Allt detta förstörde nåra jävla skitungar på några få timmar.
Skotträdsla blir de flesta hundar ALDRIG av med.

Det läskigaste är att om vi hade haft Loka lös - då hade hon kunnat springa bort. För hon är så rädd så att lyssna existerar inte. Hon blir okontaktbar. Så läskigt. Det är helt TVÄRTEMOT hur hon alltid har varit.

Så tråkigt om skotträdslan ska sitta i hela livet. KOmmer aldrig våga ha henne lös. - vilket leder till att jag kan träna mindre apport o sånt. För OM det smäller kan hon bara få panik.

S K I T U N G A R.

Alla barn borde lära sig att ha sympati för såval djur som människor.  (Speciellt djur som inte kan försvara sig utan är beroende av ngn som försvarar dem.)



Kommentarer
Postat av: Jane

Och jag blir så himla ledsen av att läsa ditt inlägg.. :( Jag vet att det finns något preparat man kan få utskrivet av läkaren för att hunden ska hålla sig lugn på nyårsafton etc. Det ska vara något man sätter i en vanlig stickkontakt, som utsöndrar något hormon eller vad det nu kan vara. Men det är ju ingen bestående lösning. Du kan ju alltid ringa till djursjukhuset och rådfråga dem om vad du ska göra?
Stor kram, hoppas att Loka övervinner sin rädsla, eller åtminstone lär sig hantera den med er hjälp.

2008-01-19 @ 08:41:19
URL: http://felicitass.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0