Mat

Jag har definierat mina två största problem jag har vilka har åstadkommit
min viktuppgång.
Det första är givetvis - jag kan inte tacka nej till fika osv. Småätande. Kvälls
fikande. Godis, bullar, kakor, glass, popcorn och min akilleshäl chips med
dipp.
Det andra är ganska sammankopplat med det första men gäller både
småätandet och matätandet och det är att jag inte KAN säga STOPP när
jag egentligen är mätt för länge sen. Jag känner aldrig efter. Tycker jag
nånting är gott så äter jag nästan fortare för att få i mig så mycket som
möjligt innan jag blir mätt. För mätt i magen kan man bli - men mätt på smak
i munnen blir jag aldrig (=beroende).

För något år sen var jag med i Viktklubb och la in mina recept på vår vanliga
mat i deras "omvandlare" där man ser hur många Kalorier varje måltid
innehåller. Då insåg jag att maten vi gör - den är inte så jävla onyttig. Men
det är det att jag äter typ 2½ portion om det är gott - då är det självklart inte
nyttigt längre. Sen OM jag äter lite mat. Då kompenserar jag ofta det med
typ Karamell Kungen eller nåt annat. Egentligen är jag ingen socker-råtta.
Men det känns mer "olagligt" att köpa chips & dipp, speciellt en vardag. Så
då ersätter jag chipsen med godis el glass el dyl. För Chips köper vi hem
ytterst sällan.
Ja ni Ser ju. Hur jag ska göra nu är ingen diet eller nåt sånt. I julas undvek
jag friterat en månad - för jag älskar friterat. Efter den månaden tänkte jag
knappt på friterat länger (gällde chips med). Men sen skiter man i det och
äter ändå. Sen är man fast igen.

Början. Minst ett pass i veckan på något av aerobics, spinning, step up eller
något annat jobbigt. (Försöker jag mig på fler pass kommer jag ledsna
efter 1 vecka). Och snabba snabba promenader, varje dag. Dessa har jag
dock redan börjat med - varje dag. Och det går bra :)
Igår köpte vi en ny dummy till Valpen så jag och pojkvännen var ute å sprang
med henne och dummyn som två fån typ kl 22  igår kväll. Sånt kan ju oxå
vara bra för en sån soffpotatis som mig!
Och givetvis. En portion av det jag äter.
Sen ska jag försöka undvika för mycket socker och friterat. Men inget kan vara
förbjudet. För då står jag här igen om ett tag. Men jag funderar på att vara
riktigt duktig måndag-torsdag. Sen halva fredag. Då är det inget godis el dyl.
Fredag kväll och lördag kan vara lite ätardag (fast inte ätardag i Malins riktiga
bemärkelse utan typ lite godare dagar) och sen söndag börjar det riktigt duktiga
igen :)

Jes jes. Vi får la se hur det går.

Årvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0